Saturday, August 27, 2011

Eda Mame (Doctors, read this!)

assalamualaikummm. (tiba tiba paksa doktor baca.LOL)

I just had my juadah berbuka. For the past 6 days, I had vegetables soup and rice for berbuka (I have to watch my diet coz of the rashes). But today, I dont feel like eating rice. A few days ago, I bought a packet of green soy bean after I watched Nina's video:

Actually, I've watched it many times. However, now only I decide to give it a try. I have no idea how it tastes and all that. My first impression about the taste (based on the look) is bitter. Okay, let's see its look.

the colour does say "I am bitter! try me if you have the gut!.haha. makan budak! *tibetibe*

I have no idea how to serve this vegetable. So, I googled. The article suggests a simple way to serve this vege which is boil and add some salt to it. These are my Soy bean! oh, in Japan, it is called eda mame (that explains the title ^^)
I still felt a bit unsure (whether to try it or not) even after it was boiled.

After the Azan, I tried one piece first. "Blimey!! this tastes good!" I said. So, I popped one after another into my mouth.huhu. It was fun to squeeze it and the beans went plop! into my mouth. :D I only boiled around 12 eda mames. But, with that toothsome taste, of course I boiled another! huhu. I boiled a lot of them and ate it like snack!

2nd round.huhu ^^

I've googled the benefits of green soybeans. Let's do a little bit of  reading:) 
#I've highlighted the main points to ease your reading (so sweet ^^)

  • These green soybeans are a natural source of antioxidants and isoflavone


  • Eating antioxidant-rich foods has been associated strengthening your immune system and with reducing your risk of cancer, hardening of the arteries and neurodegenerative diseases. Isoflavones are phytohormones that may help reduce prostate and breast cancer, diminish the risk of heart disease, lower blood pressure levels and ease menopausal symptoms. Women who are menopausal and have low estrogen levels may benefit from snacking on a handful of edamame daily because of the natural soybean's phytochemical quality
.

  • Protein

The fresh vegetable soybeans called edamame contain about 36 percent protein, which is 86 percent higher than mature soybeans. Edamame's low oil content, combined with its high protein content, makes this vegetable very popular with health-conscious people who want a low-fat, protein-rich snack. Vegetarians and vegans who want a high protein food will find that edamame's protein is complete, which means it contains all nine essential amino acids the human body needs. Protein helps your body's tissues to develop properly and helps your body resist diseases; it produces hormones, enzymes and other substances your body uses; gives people energy and helps prevent fatigue. Edamame has no cholesterol, very little saturated fat, and a half-cup serving provides 11 g of protein toward an average adult's daily requirement of 46 to 63 g.


  • Vitamins And Minerals

Edamame is rich in vitamin C and B vitamins, and it is one of the few natural sources of vitamin E. These soybeans also provide you with minerals, such as calcium, manganese, iron, magnesium, phosphorus and copper. Nutrients in green soybeans that benefit heart health include vitamin K and folate, which increases the production of red blood cells. Folic acid is also essential for pregnant women because it helps with fetal development.


  • Fiber

Adding edamame to your diet will help you increase your fiber intake. Fiber is important for healthy digestion, and a half cup of edamame contains 4 gr of fiber. Fiber also helps lower cholesterol, which may reduce your risk of heart disease. Another reason edamame is a good snack food is that the fiber keeps you feeling full for a longer period and this helps you avoid unhealthy between-meal snacks.


  • Anti-Inflammatory Properties

Edmame has anti-inflammatory qualities and can be a good food to eat if you have arthritis or other inflammatory conditions, such as rheumatoid arthritis. Fresh green soybeans, eaten as a snack or a side dish, may help people with asthma, because this vegetable decreases inflammation in your breathing passages, and this can reduce wheezing and coughing.


Read more: http://www.livestrong.com/article/409591-the-health-benefits-of-edamame/#ixzz1WGWndvNL




In short:
*  helps reduce risk of heart disease;
*  improves bone health;
*  reduce the effects of PMS;
*  help reduce certain types of cancer.

If you have any friend who is a doctor, their comments might help to illuminate this fact.

Okay, that's all! Try this ya!:) Go healthy lifestyle!

p/s: rasa dia mcm kacang rebus. sedap!






Thursday, August 25, 2011

Bebola Nasi Goreng.

Adoi, nak ketawa rase bila baca tajuk. Tak leh blah. okay, tadi saya buat bebola ni. Tapi main hentam je la buat kan. adoi..

Tak nak la bagitahu cara dia, sebab senang sangat.

Resepi dia macam resepi bergedil, cuma bezanya kepal nasi goreng dan jadikan fillings dalam bergedil. Kemudian goreng! Senangkan? Kalau bergedil daging tu, letak daging banyak banyak dengan kentang. Mesti rasa macam bebola daging. Sedaaaappppppp

kasi kat Kangga 4 bijik, Kat Puvana 5 bijik:)

Buatnye 10 biji.haha (gwa tahu gwa tak makan sangat kalau buat banyak banyak pun)

Kisah 3 Abdullah Yang Bijaksana

Cerita ini dikatakan berlaku di zaman jahiliah dimana terdapat seorang lelaki kaya mempunyai 3 orang anak dan kesemuanya bernama Abdullah. Ketika lelaki ini meninggal dunia, anak-anaknya sangat terkejut kerana terjumpa wasiat berbunyi: 2 Abdullah mendapat waris dari harta ku dan satu Abdullah tidak dapat mewarisi harta ku. Kesemua Abdullah sanagat hairan dengan wasiat ini dan masing-masing mencari siapakah yang dimaksudkan dengan Abdullah yang tidak dapat mewarisi harta ayahnya itu. Ketiga-tiga Abdullah ini pun sepakat untuk berjumpa dengan hakim yang terletak jauh dari kampung mereka.






Dipendekkan cerita, ketika mereka dalam perjalanan mereka berjumpa dengan seorang lelaki yang mencari untanya yang hilang, belum sempat lelaki itu menerangkan keadaan untanya, Abdullah pertama menyatakan: Apakah unta tuan buta sebelah mata?? Lelaki itu sangat terkejut lalu berkata: Ya, dimanakah tuan lihat unta saya? Jawab Abdullah pertama : Tidak saya tak melihatnya. Belum sempat lelaki itu meneruskan kata-katanya lagi, Abdullah kedua pula berkata: Unta tuan itu tidak ada ekor ke? Lelaki tambah terkejut: Ya, ianya unta kontot, tuan nampak ke unta saya ?? Tak nampak pun jawab Abdullah kedua.Belum sempat apa-apa lagi Abdullah ketiga pula berkata: Tuan, unta tuan tu sebelah kakinya tempang? Lelaki itu memekik: Hah!! sahlah kamu bertiga mencuri unta saya!! Kalau kamu tak nampak macam mana kamu boleh sifatkan unta itu kepada saya. Lelaki itu berkata: Kalau kamu semua tak mengaku mencuri saya akan bawa kamu semua berjumpa hakim. Jawab 3 Abdullah itu: Moleklah kalau begitu kami pun memang sedang menuju ke rumah hakim. Lalu keempat-empat orang lelaki itu pun berjalanlah menuju rumah hakim.Adat orang Arab memuliakan tetamu dan memberi makan yang lazat2. Lalu sebelum hakim menyelesaikan kes mereka, terlebih dahulu dia menjamu tetamu yang datang dari jauh. Disuruhnya khadamnya memberikan makanan yang lazat kepada keempat-empat tetamu itu, dalam masa yang sama dia menghantar seorang khadam khas untuk mengintip perbualan mereka.







Selepas selesai makan, Abdullah pertama berkata: Orang yang memasak roti yang kita makan tadi ialah perempuan hamil. Abdullah ketiga berkata: Sebenarnya Hakim yang kita nak jumpa ni adalah anak zina. 

 Sewaktu mereka menanti-nati ketibaan hakim maka tuan unta yang hilang itu bertanya: Wahai Abdullah semua, kalau kamu semu tidak mencuri unta saya, bagaimana pula kamu dapat menyifatkan unta saya???? Abdullah pertama menjawab: Unta kamu tu juling(buta sebelah mata...sebanarnya bukan juling) sebab aku lihat rumput disebelah kanan tempat unta itu diikat tidak dimakan, dia hanya makan rumput sebelah kiri sahaja, ini tandanya matanya sebelah telah tidak berfungsi. Lelaki itu bertanya: mengapa pula tuan dapat mengetahui unta saya kontot??  Abdullah kedua menjawab: Tabiat unta ialah menggerak-gerakkan ekornya bila dia berak. Dengan itu najisnya akan berterabur. Aku dapat tahu uta kamu itu tidak berekor bila aku tengok najisnya bertompok-tompok. Lelaki itu bertanya lagi: Bagaimana tuan dpt mengetahui unta saya tempang sebelah kakinya?? Abdullah ketiga menjawab: Saya dapat tahu unta tuan tempang kerana kesan tapak kaki unta atas tanah biasanya empat, tapi kesan tapak kaki unta tuan hanya ada tiga sahaja. Lelaki itu sangat terpegung dengan kebijaksanaan ketiga-tiga Abdulah itu, dia meminta maaf kerana menuduh mereka mencuri.Dipihak yang lain Hakim memanggil khadam yang dihantar lalu bertanya: Apakah yang dikatakan oleh ketiga-tiga lelaki yang kamu dengar???  Khadam menjawab: Abdullah pertama mengatakan perempuan yg memasak roti adalah wanita hamil. Terkejut dengan kata-kata itu Hakim pun pergi berjumpa tukang masak dan didapati benar dia wanita hamil.Dia datang lagi, lalu bertanya kepada khadam, apa lagi yang dikatakan. Khadam memberitahu Abdullah kedua mengatakan hidangan yang diberikan kepada berekeka ialah masakan daging anjing. Hakim sangat terkejut dengan kata-kata itu lalu pergi menyiasat apakah kata-kata itu benar. Selepas dia menyoal siasat ketua tukang masak didapati kata-kata itu benar. Dia telah mencuri peruntukan membeli daging kambing sebaliknya menangkap anjing liar. (Orang arab menghidangkan kepada tetamu kambing muda yg masih agak kecil kerana dagingnya sedap, saiznya lebihkurang anjing saja!!!)Selepas kembali Hakim bertanya lagi, apa lagi yang dikatakan oleh Abdullah itu. Khadam mengatakan itu saja yang dikatakan tetapi dari kegelisahannya Hakim dapat mengetahui ada soalan yang disembunikan oleh khadamSetelah mengugut khadam itu, barulah dia berterus terang menceritakan bahawa Abdullah ketiga mengatakan Hakim adalah anak zina.Mendengarkan kata-kata itu Hakim sangat terkejut dan dengan segera di meluru pergi berjumpa dengan ibunya. Ibunya dengan sekeras-kerasnya menafikan tuduhan tersebut. Namun demikian setelah melihat anaknya sangat beria ria untuk mengetahui hakikat sebenar, ibunya akhirnya mengakui hakikat Hakim adalah anak orang lain bukan anak ayahnya sekarang....ibunya pun bercerita panjang cerita sebenarSetelah menangisi keadaan dirinya Hakim kembali kepada Abdullah dan dia sangat takjub dengan maklumat yang mereka ketahui. 




Sewaktu di depan Abdullah Abdullah, Hakim berpura-pura tidak mengetahui apa yang dikatakan oleh ketiga-tiga Abdullah. Dia bertanya masalah yang membuatkan mereka datang berjumpanya.Mereka pun menerangkan bahawa mereka menghadapi masalah wasiat ayah mereka yang terlalu umum. "Kami datang untuk mengetahui siapakah Abdullah yang dikecualikan dari puasaka seperti dalam wasiat ayah kami"  Sebelum hakim menyelesaikan masalah, dia bertanya wahai Abdullah pertama, dari mana kamu dapat mengetahui tukang masak yg menyediakan roti adalah wanita hamil? Jawab Abdullah: Tuan Hakim, roti yg dibawakan kepada kami itu rendah pada satu bahagian tepi, ini kerana perempuan yg menyediakan roti itu tertekan roti itu dengan perutnya tetapi bahagian roti yang lain tidak tertekan. (sapa-sapa yg biasa tengok org arab buat roti mmg faham dengan situasi ini)Hakin sangat terkejut tetapi terus bertanya: Abdullah kedua dari mana kamu mengetahui daging yang kamu makan tadi adalah daging anjing???Tuan hakim daging kambing susunannya begini... Tulang dibahagian dalam, diikuti daging dan kemudiannya lemak pada bahagian atas.sementara masakan yang kami makan susunannya ialah tulang pada bahagian dalam, diikuti lemak pada bahagian tengah dan daging pada bahagian luar, itulah susunan daging anjing.Hakim sangat kagum dengan kebijaksanaan Abdullah, yang terakhir ialah soalan yang sangat sensitif dia bertanya juga kepada Abdullah ketiga mengapa kamu katakan aku adalah anak zina, dari mana kamu dapat tahu?? Abdullah menjawab dengan marah:Tuan menghantar orang mengintip gelagat dan percakapan kami, perbuatan ini tidak dilakukan oleh orang baik-baik sebab itu saya memaki tuan dengan perkataan itu!!! Hakim itu pun memberitahu, engkaulah Abdullah yang tidak mendapat wasiat pusaka itu..cer teka cer teka 
bakpeee..




























Hakim berkata: Nampaknya kamu pun samalah (anak zina) sebab kamu memaki aku dengan perkataan itu, engkaulah anak zina sebab itulah ayahmu mengatakan seorang Abdullah tidak 
mendapat pusaka dan engkaulah orangnya.






Menarik kisah ini. Saya suka. Original author: Ustadz Malizi Kuh

Wednesday, August 24, 2011

Ugly by 2NE1

Assalamualaikum

I would like to suggest this song. Though the title seems upsetting, the beat is uplifting! Listen to it if you think you are not fortunate enough coz Allah does not bestowed beauty upon you. Actually, be grateful for what He has given to us:)




English Translation

[CL]
I’m trying to smile brightly but
I don’t like it
I’m not pretty, I’m not beautiful
Oh oh oh oh
Oh oh oh oh
[BOM]
I’m trying to sing but
No one is listening
I’m not pretty, I’m not beautiful
Oh oh oh oh
Oh oh oh oh
[DARA]
Why am I this ugly
What must I do for me to be able to smile brightly like you?
[MINJI]
I’m getting angry again, why can’t I ever be perfect
I simply put the blame on my ugly appearance in this broken mirror
[BOM]
Don’t look at me, I hate this feeling right now
I want to hide away somewhere, I want to escape
This world is full of lies
[CL]
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be pretty
Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be pretty
Don’t lie to my face cuz I know I’m ugly
On LYBIO.net you can find - The Largest community of social networking with text-script-video blogging service. http://www.lybio.net
[MINJI]
Don’t tell me that you can understand me so easily
My ugly and crooked heart may even come to resent you
[BOM]
Don’t force me to talk, I’m not right for you
The cold thorns inside that patronizing gaze suffocate me
[MINJI]
Don’t come closer, I don’t even want your concern
I want to leave away to somewhere, I want to shout out
This world is full of lies
[CL]
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be pretty
Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be pretty
Don’t lie to my face cuz I know I’m ugly
[DARA]
All alone
I’m all alone
All alone
I’m all alone
There is no such thing as warmth
There is no one by my side
All alone
I’m all alone
I’m always alone
I’m all alone
I’m always alone
There’s no such thing as warmth
Next to my side, there’s not even anyone to embrace me
[CL]
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be prety
Don’t lie to my face tellin’ me I’m pretty
I think I’m ugly
And nobody wants to love me
Just like her I wanna be pretty I wanna be pretty
Don’t lie to my face cuz I know I’m ugly
Source: LYBIO.net

Lappy Sonia saya dah panas (buat pertama kalinye) kerana asyik online, dengar lagu sambil memekak. Oh, singing is a good way to heal your upset heart. (have you tried it?)<3


Tuesday, August 2, 2011

Summer Film Reviews

Assalamualaikum,

My first summer is me alone in my bedroom. Before holiday, I was quite scared if I might die due to boredom. Plus after hearing my senior's experience. But, I like my summer. Although I am alone, doing nothing and lonely, I like it. I have all the space and time, just mine.:) Well, it is quite annoying because my plan to work did not go well.

After a month, I've watched numbers of movie. I've just finished watching Monte Carlo. These are some of the movies I've watched.

1. Brides Maid


Short synopsis

It's about Annie who has a pathetic life where she does not get all the happiness that a woman should have. Nice car, gorgeous boyfriend, good looks and a serious relationship. Then her best friend is getting married and she is appointed as the bridesmaid along with other women. Unfortunately, there're sort of bridesmaid war between Annie and another bridesmaid, Helen. Who is better and so on. At last, of course, happy ending. Annie gets a boyfriend and befriend with Helen. The End.

I would give 2/5. The opening was urgh! sex! So not pleasure.

2. Tolong Awek Aku Pontianak


Short synopsis

Urgh, what's the main character. ummm...Ah! Bob. Bob is a creative worker but often bullied by his head of department. They steal his ideas and get the credit (promotion, praise and so on). He has a girlfriend. She is just taking advantage of him and then they broke up. So, his housemate and him move to a haunted apartment (which they aren't aware of). They meet two siblings, Liyana and Maya. But they don't know that both are vampires. Okay, the ending kinda of illogical, but the story is quite funny to entertain yourself.  

I'd give 4/5 for this movie :)

3. Monte Carlo


Short synopsis

Of course, another cliche plot. an ordinary girl, Grace, goes to France along with her stepsisters, Emma and Meg. They have a very hopeless tour until they bump into Garce's super wealthy identical brat, Cordelia Scott. She takes her place and Cordelia does not know about it. A series of events happen and finally Grace saves the day and each of them get a person they loved. 

3/4 stars. I hit the forward button quite often you know.

You can watch the movie at letmewatchthis website for FREE. (but, the quality isn't that good. hehe)


oh, I watched Kungfu Panda 2 too. It was hillarious! You should watch that one. Highly recommended!:) 5/5